Több szempontból is igen érdekes műsort hallhatott a Müpa közönsége március 2-án, a Régizene Fesztivál keretében, Baráth Emőke, Philippe Jaroussky és az Ensemble Artaserse fellépésével. A két énekes együttműködése 2014-ben, Pergolesi Stabat Materének előadásával kezdődött, míg első közös lemezük a La storia di Orfeo (2017) volt, amelyen több zeneszerző Orfeusz-témájú operájából rögzítettek részleteket. Ezen a koncerten azonban Händel zenéje állt a középpontban, Jaroussky pedig karmesterként, a 2002-ben alakult historikus együttes élén állt a pódiumra.

Februárban jelent meg Baráth Emőke szólólemeze, a Dualità, szintén a Jaroussky által vezényelt Ensemble Artaserse közreműködésével. Az albumon Händel kilenc zenés-színpadi művéből szerepelnek áriák, felvonultatva a barokk repertoár különböző női karaktertípusait: a drámai hősnőket, a férfiruhába bújt asszonyokat, valamint a nadrágszerepeket. Erre reflektál az énekes a lemez kísérőfüzetében is, amikor a nőkben egyszerre jelen lévő erő és gyengédség kettősségét emeli ki. Az ugyanis mind a színpadon (az operák szereplőiben), mind a valóságban (például a történelem ismert nőalakjaiban) felismerhető. A hangverseny műsorát a művészek a Dualità alapján állították össze, így többek között a Giulio Cesare in Egitto, a Radamisto, az Alcina és a Deidamia operákból hallhattunk részleteket. A lemez koncepciójára utalt az est címe, a Kettősség is: Baráth az alkalom első felében nadrág-, a másodikban drámai szerepbe bújt, mindezt ruhájával és gesztikulációjával egyaránt kifejezve.

Több, technikailag kimondottan nehéz tétel szerepelt a programban, amelyeket a szólista lenyűgözően interpretált; előadásában az egyes áriák egészen megelevenedtek. Az énekhang és a zenekar nagyszerűen szólt együtt, a karmester kiváló összhangot teremtett, és mindvégig érzékenyen követte a művésznőt. Noha Jaroussky dirigensként lépett fel, a Rodelinda és a Giulio Cesare egy-egy duettjét is elénekelte Baráth Emőkével – a közönség legnagyobb örömére. Amikor a koncert második felében elhangzott ez a két szám, még inkább megmutatkozott, milyen rendkívüli a kettejük együttműködése. A vokális részletek között Händel op. 3-as és op. 6-os concerto grossóiból játszott néhány tételt az Ensemble Artaserse. Egyes concertók előadása azonban kevésbé hatott meggyőzően, talán éppen azért, mert a vokális tételeknek egyértelműen az előnyére vált, hogy Jaroussky elsősorban operaénekesként tevékenykedik.

A műsorösszeállítás – a vokális és a hangszeres tételek váltakozása révén – dinamikussá tette a hangverseny menetét. Az áriák egymásutániságának koncepciója pedig izgalmasan illusztrálta, milyen sokszínű a női operakarakterek világa. Az elhangzottak a Radamisto nyitányától a széles érzelmi skálát bejáró áriákon és a hangszeres zenét képviselő concertókon át az utolsó duettig nagyszerű egységet képeztek, amelyet az énekes és a zenekar közötti szoros kapcsolat tovább erősített.

Kis Lili Anna

Baráth Emőke és az Ensemble Artaserse: Kettősség, 2022.03.02. 19.30, Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem