A MilleniArt Ensemble 2020-ban, az első karanténidőszak alatt alakult meg, tagjai között javarészt zeneakadémistákat találunk. Első, bemutatkozó hangversenyüknek a Zenetudományi Intézet adott otthont tavaly augusztusban. A színes műsorösszeállításnak köszönhetően a tagok ekkor megmutathatták, hogy szólistaként éppúgy megállják a helyüket, mint kamarazenészként.
Az együttest Király Eszter és Fujita Júlia alapította azzal a céllal, hogy egyfajta új generációs, felpezsdítő mozgalom induljon el mind a zenészek, mind a zenekedvelő hallgatók körében. A zenekar számára elsődleges, hogy új közegbe helyezze a klasszikus zenét és megtalálja annak helyét a modern világban. Ezért, amennyiben az adott mű jellege lehetővé teszi, kilépnek a hagyományos koncerttermi, templomi környezetből. Kísérletező hangversenyeik lényege – amelyeket különböző alternatív helyszíneken rendeznek meg –, hogy megtalálják az új ideális koncerthelyszínt, ahol a komolyzene ugyanúgy az emberek hétköznapjainak szerves részévé válhat, mint akármelyik más műfaj. Kezdetben a zenekar két specifikus iránya a barokk és a kortárs zene volt. A zenészek azonban időnként egyéb kalandozásokat is tesznek, tehát nem zárkóznak el más korok zenéjének előadásától sem.
A MilleniArt Ensemble művészei már korábban is rendszeresen dolgoztak együtt különböző formációkban, a budapesti koncertélet aktív előadóiként. Az együttes bemutatkozó sorozatot is indított hivatalos Facebook-oldalán, amelyben az érdeklődők interjúkból ismerhetik meg jobban az egyes tagokat.
Az együttes legutóbb a Térszínház „Hang(s)zó” sorozatában, A kereszt alatt című bemutatón működött közre, amelyet három alkalommal közvetítettek online. A sorozat célja a hang és szó szakrális egységének kifejezése; ezen elgondolás jegyében a zenei és prózai részek összefűzve, szcenírozott oratóriumként hangzottak el. Pergolesi Stabat Matere és a Winkler-kódex Mária-siralmának sorai valamiféle ősi transzcendenciával, mélyről jövő anyai keservvel, továbbá őszinte imádattal és csodálattal elevenedtek meg a húsvéti ünnepkör szellemében.
A műsorban részt vett Szamosvári Gyöngyvér és Téglás Márton színművész, Farkas Alexandra (szoprán), Daragó Zoltán (kontratenor), továbbá a MilleniArt Ensemble. A produkció zenei vezetője Bucz Magor, rendezője Bucz Hunor, a képi világ megalkotója pedig Perger László Gyula volt. Az előadáson Király Eszter vezényelt.
A zenekar legközelebb tavasz végén, két különböző kortárs műsorral tér vissza. Balogh Máté 12 Makam című darabjának, pontosabban az eredeti, vonószenekari változatnak bemutatójára májusban kerül sor, Rajk Judit énekművész közreműködésével. Ezenkívül Csernovszky Márk, Aurés Moussong és Virág Anna Virág zeneszerzők művei is megszólalnak, amelyeknek dedikációja a MilleniArt Ensemble-nak szól. Az előadások helyszíne a Lámpás és a Szimpla Kert, ha a járványhelyzet engedi, ezúttal már élőben.
Király Eszter és Fujita Júlia