Sajnos immár másfél éve határozza meg életünket az újra és újra támadó koronavírus. A zeneakadémisták saját tragédiáját jelenti, hogy a pandémia miatt a hosszú évek (vagy akár tízévek) kemény munkájának gyümölcsét bemutató diplomahangversenyek részben vagy egészében elmaradtak. Cikkünk egy ilyen elhalasztott, szeptemberben utólag megrendezett – de teljes értékű – diplomakoncert összegzése.
Egy év csúszással ugyan, de szeptember 8-án megtartották az eredetileg zeneszerzés-mesterszakos diplomahangversenyként meghirdetett eseményt, amely a Fiatal zeneszerzők nagyzenekari művei címet kapta, és amelyen négy szerző – Németh Zoltán, Józsa Tamás, Dobri Dániel és Lázár Dániel – kompozíciói hangzottak el. Ha nagy szavakat használnék, azt mondhatnám, a koncert az akarat és a kitartás diadala a járvány felett, ugyanis a négy szerző nem törődött bele helyzetébe: a komponista szakma komplexitását bemutatva szervezte, menedzselte és marketingelte az rendezvényt, így az saját kezdeményezésként valósulhatott meg. Azért tartom ezt fontosnak kiemelni, mert az egész koncertet áthatotta egyfajta kollektív akarat és fiatalos lendület, amely a szerzők mellett a zenekaron és az est két karmesterén (a szintén fiatal generációhoz tartozó Fülöp Dánielen és Juhász Bencén) is érződött.
Elsőként Németh Zoltán Concertino for Piano and Orchestra című kompozícióját hallhattuk a szerző zongoraszólójával, aki ilyenformán előadóművészi tehetségét is megcsillogtatta. A miniatűr zongoraverseny két különböző karaktert jelenít meg: a dallamos, lassú első tételt virtuóz, gyors második követi. Ezután Józsa Tamás Lento című műve következett, amely polifon szerkesztésmódjával egészen a barokk zeneszerzési hagyományokhoz nyúl vissza, integrálva azokat a szerző egyéni zenei stílusába. Dobri Dániel PentaTones for Orchestra című darabja egészen sajátos szabályrendszer szerint működik; ezt Molnár Szabolcs, az est műsorvezetője különálló, de nagyon is lakható szigethez hasonlította. A koncert zárásaként interpretált mű – Lázár Dániel Inventiója – pedig arra nyújt példát, hogy egyetlen rövid zenei ötletből és annak továbbgondolásából hogyan lehet nagyléptékű zenekari kompozíciót alkotni.
Négy szerző, négy különböző zenei nyelven írt zenemű. Két dolog azonban mégis közös pontot jelentett a műsorra tűzöttek között: először is, mind a négy komponista a saját zenei utazása jelenlegi állomásának legmagasabb minőségét képviselte. Másodszor, mindegyik darab remek dramaturgiai érzékről tett tanúbizonyságot, és ez talán nem annyira meglepő, tudva, hogy Józsa Tamás, Dobri Dániel és Lázár Dániel egyaránt alkalmazott zeneszerzést tanultak, valamint gyakran alkotnak színházi és filmes területen.
A darabok közötti szünetekben Molnár Szabolcs beszélgetett a szerzőkkel, kérdéseivel segítve a közönséget a művek értő befogadása felé. Az emelkedett hangulathoz hozzájárult az Óbudai Danubia Zenekar ihletett játéka is, amely együttes példamutató odaadással tolmácsolta a darabokat és követte a fiatal karmesterek útmutatását. Molnár Szabolcs első mondatainak egyike ráadásul arra hívta fel a figyelmet, hogy a pandémia 2020 tavaszi kitörése óta a zenekar ezen az estén kapott először újra élő tapsot. Összességében tehát elmondható, hogy nagyon magas színvonalú hangversenyt hallhattunk, minden résztvevő tudása legjavával, a közönség pedig lelkesedésével járult hozzá a friss diplomások ünnepéhez.
Gulyás Gergely
2021.09.08. 19:30, Zeneakadémia, Nagyterem: Fiatal zeneszerzők nagyzenekari művei