A tavalyi évben – számos más programhoz hasonlóan – az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál is meghiúsult volna a pandémia következtében, amennyiben a szervezők nem alkalmazkodnak a helyzethez: a hangversenyeket online közvetítették, a programok pedig nem csak januárban, hanem egész évben zajlottak. Ehhez képest idén egészen könnyű dolguk volt, a koncertsorozatot ugyanis január 8–23. között hagyományos keretek között tarthatták meg.
A 2022-es esztendőben már a szervezési fázis is fontos változásokat hozott: a fesztivál társalapítója és kurátora, Gryllus Samu, valamint Szálka Zsuzsanna fesztiváligazgató átadta a stafétát Dargay Marcellnek, illetve György-Dóczy Katalinnak. A leköszönő vezetők azonban tanácsadóként, lelkes közönségként továbbra is részt vettek az eseményeken. A változás – ahogyan az egy jól működő szervezettől megszokott – szakmai színvonal tekintetében észrevehetetlen maradt; a sorozat éppúgy változatos programokat kínált, mint a korábbi években, és hasonlóképpen kiterjedt a budapesti kortárszenei koncertélet bevett helyszíneinek mindegyikére. A Trafóban lépett fel a spanyol zongorista, Lluïsa Espigolé, aki videókat és elektronikát is használva igazi multimédia-hangversennyel örvendeztette meg a közönséget. A Három Hollóban mikrotonális kompozíciók hangzottak el a Giusto Kamarazenekar tolmácsolásában: egy régebbi, 2004-es Phill Niblock-darab mellett két meglehetősen friss, 2021-es alkotás szólalt meg, mégpedig Bolcsó Bálinttól és Nikolaus Gerszewskitől. A Francia Intézetben az elektronikus zenéé volt a főszerep, ott ugyanis Jean-Philippe Gross, Bali János és a Kamon Kardamom-trió adott improvizációs estet.
A hagyományosan a Zeneakadémia Solti termében megrendezett nyitókoncert idén az Itthon Európában címet kapta. Ezzel összhangban a műsor olyan szerzők műveiből állt, akik Németországban éltek vagy élnek jelenleg is, ezáltal kötődnek a német kultúrához és zenei tradícióhoz. A Metrum Ensemble ezen előadásán hallhattuk többek között az idősebb magyar generációból Sári József, a fiatalabból pedig Varga Abigél egy-egy kompozícióját, illetve Mauricio Kagelnek, a kortárs zene „klasszikusának” Phantasiestückjét. A legtöbb programnak ezúttal is a BMC adott otthont, ahol az érdeklődők a szokáshoz hűen a fesztiválon megszólaló darabok kottáit is megtekinthették. Az itt megrendezett koncertek egyikén a Modern Art Orchestra különleges, Art of Virus elnevezésű projektjének eredményeit, egy másikon pedig Pierre Boulez A gazdátlan kalapács című kompozícióját ismerhettük meg. A fesztivál zárókoncertjére a Fugában került sor a Zeneakadémia fiatal tehetségeinek közreműködésével. Az esemény első felében zongorista hallgatók játszottak részleteket George Crumb Makrokosmos című, nevéhez illően monumentális sorozatából, míg a szünet után a Fúvós Tanszék diákjai adtak elő klarinétra, szaxofonra, hárfára, továbbá tubára írt szólóműveket és duókat.
Ismét elmondhatjuk tehát, hogy az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál szervezői elérték a kitűzött célt: szakmailag kimagasló színvonalon, ismeretterjesztő jelleggel szemlézték a 20. század és a jelenkor klasszikus zenéjét.
Gulyás Gergely