Az újságírás sokkal messzebbre nyúlik vissza, mint gondolnánk. Már az ókori Han-dinasztia alatt készültek politikai célú röplapok, viszont a mai értelemben vett újság csak a 16. század vége óta létezik. Közel fél évezrede, hogy emberek újságírásnak szentelik az életüket, és bár ennek az ismeretterjesztés volt az eredeti célja, néhányan nem érték be ennyivel. Esetenként a rendőrséggel együttműködve (vagy azt megkerülve) nyomoztak és tették kockára az életüket egy ködbe burkolt ügy feltárásáért.
A Spotlight – Egy nyomozás részletei a 2000-es évek elején kitörő bostoni gyermekmolesztálási botrányt mutatja be, amely során közel száz katolikus papot lepleztek le. A cikk megjelenése után több száz korábbi áldozat vette a bátorságot és hozta nyilvánosságra gyermekkori bántalmazásait. A kényes téma első hallásra eltántoríthatja a nézőt, viszont a filmnek nem célja aláásni a katolikus egyház méltóságát, ahogy a főszereplő Spotlight-csapatnak sem ez a szándéka, hanem az esetek elismertetése és olyan reformok kivívása, amik lecsökkenthetik a bántalmazások számát. A Boston Globe napilap oknyomozó csapata már a film történései előtt is véghez vitt nagy leleplezéseket, ez az ügy viszont mérföldkövet jelentett az életükben. A film nem merül bele teóriákba és vádaskodásba, hanem részletes kutatás után közöl tényeket. A történetnek viszont csak az alapját képezi a botrány. A valódi hangsúly a Spotlight-csapat tagjaira helyeződik, és arra a folyamatra, hogy miként tárják fel az igazságot.
A kétórás játékidő még így is csak a felszínt kapargatja, mivel a „főszereplőket” éppen annyira ismerhetjük meg, amennyire az a film szempontjából releváns. Nem látunk bele a teljes családi életükbe, ahogy azt sem tudjuk meg, hogyan alakította a történet későbbi sorsukat, de ez nem is hiányzik a teljes filmélményhez. Azért tettem idézőjelbe a főszereplőket, mert ők hatan – a nyomozócsapat és a két vezető szerkesztő – együtt alkotnak egységet és látnak el különböző feladatokat, ami sokkal bonyolultabb folyamat, mint ahogyan azt elsőre gondoljuk. Ezek az újságírók tisztában vannak a rendőrség működésével, otthonosan mozognak a
bíróságokon, és a jogi szabályzatokat is kívülről tudják. Ez olyan odaadás, amit ritkán lát az ember egy-egy szakmán belül. Kevés hozzájuk hasonló oknyomozó újságíró akadt előttük és utánuk, a film pedig nem rest bemutatni, hogy miért is van szükség ilyen emberekre az élet minden területén.
A Spotlight nem esti kikapcsolódás. Olyan napok végére
ajánlanám, amikor az ember nem tudja rendezni a gondolatait, amikor csak el szeretne merülni egy számá-
ra ismeretlen világban és sodródni az eseményekkel.
Gergely Máté