Igaz-e a mondás, miszerint a cél szentesíti az eszközt? Ha valakinek azzal kell szembenéznie, hogy ártatlan testvérét hamarosan kivégzik, nem csoda, ha közömbössé válik az „eszköz” iránt, és kész veszélybe sodorni nemcsak saját magát, hanem másokat is egy nagyszabású mentőakció kedvéért. A 2005-ben indult Szökés című sorozat egy rideg és eltökélt, de semmiképpen sem szokványos szuperhős története.

Michael Scofield (Wentworth Miller) szorgalmas és kifogástalanul tisztességes építészmérnök Chicagóban. Mindenkit sokkol tehát, amikor minden előzmény nélkül bankrablást követ el. Még érthetetlenebbnek tűnik az, hogy milyen könnyen feladja magát − meg sem próbálja megúszni a következményeket. Titkos szándékról árulkodik az is, hogy büntetését mindenáron Fox River börtönében akarja letölteni.

Nem nehéz kitalálni: a bankrablás csak ürügyként szolgált arra, hogy Michael bejusson a Fox River falai közé. Itt raboskodik ugyanis bátyja, Lincoln Burrows (Dominic Purcell), akit halálra ítéltek az amerikai alelnök öccsének meggyilkolásáért. Lincoln hiába tagadja a vádat, elsöprő erejű bizonyítékok szólnak ellene. Michael azonban hisz testvére ártatlanságában, és valóban: a Lincolnt védő ügyvédek körüli különös akadályok, valamint az egyre több elhallgattatott tanú sötét összeesküvést sejtet. Az idő szorít, a kivégzésig csupán néhány hét van hátra, és Michaelnek ennyi idő alatt kell véghez vinnie azt, amiért jött − megszöktetni Lincolnt.

Michael terve maximálisan átgondolt, mégis igen merész. A falvájás és csatornamászás nem elegendő, hanem a börtönigazgató (Wade Williams), illetve a doktornő, Sara Tancredi (Sarah Wayne Callies) bizalmába is be kell férkőznie. Ahogyan az várható, terve nem maradhat rejtve mindenki előtt: újabb és újabb rabokkal bővül a potenciális szökevények sora. Köztük van Michael cellatársa, a szeretetre méltó, ám kissé infantilis Fernando Sucre (Amaury Nolasco), a maffiafőnök John Abruzzi (Peter Stormare) és a Zsebes (Robert Knepper), akinek személyében valódi pszichopatával állunk szemben. A háttér, a motiváció igencsak különbözik, így nem csoda, hogy az összeverődött tíz fegyenc aligha nevezhető baráti társaságnak. Sejthető, ha egyszer sikerül kijutniuk a Fox River falain kívülre, e meglehetősen alkalmi együttműködés helyébe azonnal nyers rivalizálás lép majd.

A cselekmény dinamikáját az határozza meg, hogy bár a Hollywoodon edzett intuíciónk azt súgja, a szökésnek sikerülnie kell, mégis szinte folyamatosan a meghiúsulás fenyegeti, tartósan magasan tartva a néző adrenalinszintjét. A siker mégsem a vakszerencse függvénye: a terv minden felmerülő akadály esetén újrajátszható, az egész akciónak csak a vállalt kockázat mértéke szabhat határt. Michael Scofield személyében olyan embert látunk, aki mögött eltűnik a magánszemély, aki eggyé válik céljával. Sajnos amint ez a cél teljesül, nem igazán lép új a helyébe, így a koherens történet az öt évadból az első, vagy jóindulattal a második végén befejeződik. Addig viszont egy másodpercet sem unatkozunk.

Mártonffy Marcell Miklós