Szokatlanul nyugalmas most a reggel;
az úton csak vigyázva járhatunk, mert
a hajnali eső arany csigákat
vert le a fákról. Tisztább vonalakban
sorakoznak fel a távoli dombok
és mikor a lassan melegedő föld
a hajnal könnyét már visszalehellte:
oly friss a szín, üveglelkünkön át oly
zenében úszik minden, mit a szem lát,
hogy e forró és nedves ragyogásban
levedlik rólunk az ember magánya…
(Szabó Lőrinc: Reggel)

Az idézett vershez hasonló gondolatok és érzések merülhetnek fel bennünk Hofecker Dániel New Days Ahead című albumának első számát hallgatva. A fiatal, tehetséges, számos hazai és nemzetközi díjjal elismert jazz-zeneszerző és -trombitaművész először a Zeneakadémián, majd Grazban szerzett diplomát. Nem sokkal ezután, 2022 decemberében rögzítette első saját nagyzenekari lemezét, melyen a Budapest Jazz Orchestra mellett Bolba Éva és Stjepko Gut működik közre.

A New Days Ahead címadója egy négytételes jazz-szvit, melynek tételei a különböző napszakokat jelenítik meg (a hajnalt, a nappalt, a naplementét és az éjszakát). A szvit ötlete azonban a véletlennek köszönhető. A nyitótétel, a Dawnin Hofecker egyik első saját szerzeménye volt, akkor még cím nélkül. A darabot a hallgatóság minden esetben a hajnal képével azonosította, melyre a zenéből valóban könnyen asszociálhatunk: a fúvós hangszerek fokozatosan lépnek be, mintha a felkelő nap egyre több sugarát pillantanánk meg. Ezután más hangszerek mellett a dob is belép; az élénkebb hangzás az élővilág ébredését idézheti elénk.

A Dawnin adott inspirációt a szerzőnek a három másik napszakzene megírásához. A már-már impresszionista alkotás különböző hangulatokat mutat be. A Hajnalt követő Daytime pörgősebb, a gyors nagyvárosi életet hivatott ábrázolni, ezt a feszesebb tempó és a végig fontos szerepet játszó dob is jól érzékelteti. A Sunset lassabb, nyugodtabb, lírai szám, zongoraszólóval kezdődik, erre lépnek be a fúvósok, melyek közül a szaxofon emelkedik ki a leginkább. A Night ismét egy tempósabb, vidám tétel, az éjszakai élet hangulatát hordozza: a karakteres zongorakíséret a bárok világát idézi meg, az elektromosgitár-szóló pedig igazi különlegesség.

Az ötödik, One for Beni címet viselő trackben Bob Brookmeyer, a híres amerikai zeneszerző kompozíciós technikáit fedezzük fel. A Mr. S. G. Hofecker tanárának és barátjának, Stjepko Gut legendás szerb jazztrombitásnak szól, művészete előtti tisztelgésként. Az énekes főtéma után hallható trombitaszólót maga „Mr. S. G.” játssza a felvételen.

Az albumon két negatívabb hangvételű alkotás is helyet kapott. A La Galérie des Cotelles címét a versailles-i palota azon helyiségéről kapta, ahol a trianoni békediktátumot kötötték, fájó emlékeket és következményeket okozva a magyar történelemben. Ezt a még korunkban is érezhető gyászt, borús hangulatot érhetjük tetten Hofecker zenekari művében. Előbb egy nyugtalanító dallamsor hangzik el a zongorán, melynek variánsait a darabban többször felfedezhetjük, például a trombitaszóló alatt, vagy a mű végén (így szolgálva keretként). A La Galérie des Cotellest a Politics követi. Ez a szám az előzőhöz kapcsolódva arról szól, miképpen szivárog be a politika az életünk minden területére. Az állandóságot a gyakran megjelenő monoton kísérőritmussal és a zenei anyaggal is kifejezi a szerző. A New Days Ahead azonban teljesen más üzenettel zárul: az örökzöld Cheek to Cheek című sláger fergeteges feldolgozásával.

Hofecker Dániel albumának szinte minden száma díjakkal elismert alkotás, ennél azonban lényegesebb az a keret, melyet a szerző a címmel teremt. New Days Ahead – ezt a nevet nem feltétlenül csak az első négy számra vonatkoztathatjuk. Ahogyan egymást követik a különböző hangulatú művek, úgy mi, hallgatók is többféle érzelmet és gondolatot élhetünk meg ebben a „hajnaltól hajnalig” tartó periódusban.

Juhász Erzsébet