A Grammy-díjat 1959-ben alapította az amerikai National Academy of Recording Arts and Sciences. Célja, hogy évente elismerje a zenei élet legkiemelkedőbb teljesítményeit. Jelenleg globálisan ez a legnagyobb szakmai kitüntetés a zeneiparban. Cikkemben a díj kortárs zenével kapcsolatos kategóriáiról nyújtok áttekintést.

Előbb következzen egy kis rekordszemle (már csak a hazai kötődés okán is): a férfi előadóknál Solti György 31 díjjal az örökös első, míg a nőknél Beyoncé Knowles amerikai énekesnő vezeti a sort 32 győzelemmel. A könnyűzenei együtteseknél a U2 22 elismeréssel, míg az összes zenekart figyelembe véve a Chicagói Szimfonikus Zenekar 60 Grammy-díjjal tartja a rekordot.

A Grammy-díj kategóriáinak rendszere – noha 2012-ben jelentős reformon esett át – a kezdetektől fogva hasonló volt. A 6 általános, valamint a 94 műfajspecifikus kategóriában kiosztható díj tesz ki együttvéve 100-at.

Ami a kortárs zenét illeti, könnyűzenei kategóriákban értelemszerűen legtöbbször korunk aktuális alkotásairól beszélünk, hiszen – a feldolgozásoktól és a népszerű slágerek újabb felvételeitől eltekintve – a megjelent albumok általában az adott előadó legújabb dalait tartalmazzák. Ennek ellenére van egy könnyűzenei kategória, amelynek nevében megjelenik a „kortárs” jelző (Gospel és kortárs keresztény zene), illetve a következő megnevezésekben kifejezetten hangsúlyos a kortárs szó:

  1. Legjobb kortárs hangszeres album (ezen belül jazz, hagyományos pop, kortárs instrumentális és zenés színház alkategóriák találhatók). A legjobb zenés színházi lemez azért tekinthető kortársnak, mert ez a megnevezés a legújabb színdarabok zenéjének hangfelvétel takarja.
  2. Legjobb kortárs bluesalbum (ami a tradicionális blues műfajától elkülönített kategória).

Ami a klasszikus zenét illeti, ez az egyetlen terület, ahol régebbi szerzők műveit is lemezre veszik, így itt van leginkább létjogosultsága a kortárszenei alkategóriának. A szabályzás szerint olyan szerző – és adott esetben librettista (tehát az előadó, illetve a lemezkiadó nem) – részesülhet kortárszenei kitüntetésben, akinek az adott műve az elmúlt 25 évben jelent meg, és azt a jelölés évében adták ki először lemezen. Így állhat elő az a furcsa helyzet, hogy valaki posztumusz kapja meg a Grammy-díjat, mint például Olivier Messiaen. A kortárs klasszikus zene díját 1961 óta osztják ki (bár 1967 és 1984 között volt egy nagyobb szünet), így a statisztika alapján ma már kijelenthetjük, hogy feltűnően sok angolszász szerző található a díjazottak között, ami bizonyos fokú részrehajlást mutat. 

Jöjjön most egy kis szemle a díjazottakról, akik között számos jelentős XX–XXI. századi zeneszerzőt találunk. A kategória csúcstartói John Adams, Samuel Barber, John Corigliano és Jennifer Higdon 3–3 díjjal. Kétszer nyert Michael Dougherty, Krzysztof Penderecki, Christopher Rouse és Igor Stravinsky. Az legelső Grammy-díjat ebben a kategóriában Aaron Copland kapta, valamint díjazott volt még az évek során Benjamin Britten, Andrew Lloyd Webber, Charles Ives, Witold Lutoslawski, Steve Reich, Leonard Bernstein, Pierre Boulez és George Crumb is (a teljesség igénye nélkül).

Mindig is nehéz volt megítélni egy-egy kortárs zeneszerző nagyságát és maradandóságát, de bízzunk abban, hogy továbbra is a fenti elődökhöz méltó szerzők kapják a Grammy-díjat.

Gulyás Gergely