Interjú Kemény Péterrel, az Era Nova Kamarazenekar karmesterével
A 2021-ben alakult Era Nova Kamarazenekar fő célkitűzései között az utóbbi években a Zeneakadémia által szervezett diplomahangversenyek kísérése is helyet kapott. Kemény Péter, a Zenekar karmestere és alapítója, a Zeneakadémia kóruskarnagy szakos végzős hallgatója kulcsfontosságú szerepet tölt be az együttes életében; munkája és kitartása révén az Era Nova az egyetlen zeneakadémistákból álló, állandó jelleggel működő zenekar.
Sárközi Zsófia: Hogyan kerültél kapcsolatba az Era Nova Kamarazenekarral, és mióta dolgozol velük?
Kemény Péter: Az alakulás óta tagja, illetve vezetője vagyok az együttesnek. Az „Ős-Era Nova”-korszakot, vagyis a kezdeteket – melyben Kiss Csongor csellistánknak nélkülözhetetlen szerepe volt – 2021 nyarához köthetjük. Ezt megelőzően, már 2018-ban, a Szent István Konziban is megfogalmazódott bennünk egy zenekarszervezési projekt – egy „Pre-Era Nova” –, mely számomra is nagy mérföldkő volt, mivel ekkor döntöttem el, hogy a zongorista karrier helyett a karmesteri pályát választom.
Sárközi Zsófia: Kikből áll a Zenekar, és hogyan fejlődött a kezdetektől mostanáig?
Kemény Péter: A Zenekar 2021-es, első koncepciója egy Vivaldi-versenyművekből válogatott összeállítás volt, melyben az akkor 15 fős vonósszekció minden tagja szólistaként is bemutatkozhatott. Noha ekkori tagjaink többségét a Szent István Konzi egykori diákjai tették ki, már úgy hivatkozhattunk magunkra, mint zeneakadémistákból álló együttesre. Ugyanez év novemberében megrendezésre került az első, már fúvósokat is foglalkoztató, igazán szimfonikus zenekari koncertünk a Müpa Üvegtermében. Akkorra már kialakult a – szinte mai napig aktuális – teljes vonóskar és a szólamvezetői gárda, valamint létrejött az a kölcsönös bizalom, amely nem lett volna lehetséges olyan zenészek nélkül, mint például koncertmesterünk, Vavrinecz Andris.
A mai összetételt nézve az alap vonós csapat létszáma harminc és negyven fő között mozog, amely lebontva nagyjából 15 hegedűst, 8 brácsistát és 8 csellistát, valamint 2 nagybőgőst jelent. A fúvós szekció – melynek ma már szintén kulcsfontosságú szerepe van – a szimfonikus koncertek számával folyamatosan bővült.
Nagyon jólesett számomra, amikor pár hónappal ezelőtt a Konziban, egy pályaorientációs előadás során megkérdezték tőlem, hogy be lehet-e kerülni az Era Novába. Erre egyből azt válaszoltam, hogy persze, hiszen gondolhatjuk azt, hogy már épp elég zenész van a Zenekarban, de amikor egyre több embert megismerünk, kiderül, hogy az adott muzsikusok személyisége és zenei tudása elengedhetetlen a közösségünk számára. Hogy példát is mondjak: ilyen volt a találkozás egyik csellistánkkal, Balázs Emmával, és kürtösünkkel, Szabó Hunorral is.
Sárközi Zsófia: Mikor és hogyan fogalmazódott meg bennetek a gondolat, hogy zeneakadémisták diplomakoncertjeit kísérjétek?
Kemény Péter: Az első felkéréssel 2022-ben fordultak hozzám. Be kell vallanom, akkor még nem is gondoltam, hogy ennek lehet bármi értelme. Egy évvel később már hat diplomát vállaltunk, azonban még ekkor sem úgy gondoltunk ezekre az eseményekre, mint egy sorozatra; egyszerűen csak egy jó összeszoktató lehetőség volt, amelynek köszönhetően egyrészt segítettük az éppen aktuális diplomázót, másrészt a Zenekar számára rendszeres koncerteket tudtunk biztosítani. A felkéréseink egyre csak növekedtek, így 2024-ben létrehoztuk az Azúrkéken című sorozatunkat, amely teljes egészében a Zeneakadémián zajló diplomahangversenyeket foglalja magában. Büszke vagyok arra, hogy az elmúlt három évben senkit sem kellett visszautasítanunk. Számokban mérve: 2022-től összesen 21 diplomát kísértünk, idén csupán egy tavaszi félév alatt próbálkozunk meg ugyanennyivel.
Az apparátuson és a diplomák mennyiségén kívül az elhivatottság mértéke az, ami az évek során a leginkább nőtt. Nagyon fontos kérdés volt a kezdetekkor, hogy ki mennyi időt és energiát szán a próbákra és az előadásokra. Úgy gondolom, hogy most már ez kevésbé kérdés, hiszen mindenkinek egyre inkább identitása részét képezi a Zenekar. Egy karmester nélkülözhetetlen tagja bármelyik együttesnek, azonban az Era Novánál annyira szorosan kapcsolódnak egymáshoz a zenészek, hogy ha én esetleg kiesnék, az sem változtatna az eddigi lelkesedésen.
Sajnos a Zeneakadémia nem biztosítja a diplomázó teljeskörű igényeit, így például a kísérő zenekar összeszervezése is a végzős hallgatóra hárul. Örülök, hogy mi betölthetjük ezt a hiányt, segíthetjük a diplomázót a versenymű kísérésében, valamint – nem utolsó sorban – megpróbálhatunk olyan légkört teremteni, amelyben mindenki jól érezheti magát, és a saját szakmai teljesítményével is elégedett lehet.
Sárközi Zsófia: Hogyan készülsz fel egy adott diplomára és milyen hatással van a Zenekarra ez az intenzív próbaidőszak?
Kemény Péter: Van egy alapelvem, melyet kedves Mesteremnek, Kamp Salamonnak köszönhetek. Ennek középpontjában az áll, hogy minden hangról legyen véleményem. Először megpróbálok – lehetőleg több különböző megközelítés révén – megismerkedni a diplomázó anyagával. Addig zongorázom a darabokat és gondolkodom azokról, míg minden hangról kialakul a véleményem, melyet – egyeztetve a szólistával – bemutatok a szólamvezetőknek, majd az egész zenekarnak, így a tutti próbákat már kellő felkészültséggel kezdhetjük el. A Zenekar szempontjából nagyon fontos kiemelni, hogy nemcsak a teherbíró képesség, hanem a repertoár bővülése is nagymértékben a diplomaidőszaknak köszönhető. A diplomakoncert egy olyan megkérdőjelezhetetlen, morális jelenség, amire mindenki szívesen áldozza az idejét és energiáját.
Sárközi Zsófia: A diplomahangversenyeken kívül milyen terveitek vannak a közeljövőben?
Kemény Péter: Jövőre szeretnék több koncertet évközben is, függetlenül a diplomaidőszaktól. Hatalmas lehetőséget kapott a Zenekar, ugyanis felajánlottak nekünk egy állandó próbahelyszínt, ahol a későbbiekben tarthatunk kisebb lakáskoncerteket is. Ebből kiindulva Schubert és a Winterreise köré tervezem szervezni a következő évi repertoárt; szeretném, ha kamaraművek mellett szimfonikus darabok is helyet kapnának.
Az interjú megjelent a Papageno oldalán található Figaro blogban is.